חלק גדול מפעילות המשרד מוקדש לייצוג מעסיקים.
מדובר באתגר מקצועי משמעותי, מכמה סיבות:
נקודת המוצא של בתי הדין לעבודה היא שהעובד זקוק להגנה מפני מעסיקו
דיני העבודה מטילים על מעסיק חובות ומגבלות רבות, הן במישור האישי והן במישור הקיבוצי. תפקידנו להבטיח כי בצד קיום חובות אלו, נשמרת זכותו של המעסיק לנהל את עסקו בהתאם לצרכיו, על פי הבנתו ורצונו.
זו משימה קשה.
באופן טבעי, לבתי הדין לעבודה יש אהדה כמעט אוטומטית כלפי הצד החלש במערכת יחסי העבודה.
זאת, למרות שכולנו יודעים שהחלש לא תמיד צודק (והוא גם לא תמיד חלש..).
באווירה כזו, קשה למעסיקים להשמיע את קולם, ולשכנע בצדקתם.
אחד מתפקידיו העיקריים של עורך דין המייצג מעסיקים הוא לאתגר את האקסיומה, ולהציג את האינטרס של המעסיק כלגיטימי, חשוב וראוי להגנה – לא פחות מזה של העובדים.
הבנה ותמיכה בצרכים ובאינטרסים של מנהל/ת משאבי האנוש
מנהל/ת משאבי אנוש הוא אחד התפקידים הקשים ביותר, בכל ארגון. לא פעם, ההנהלה רואה בו נציג העובדים, והעובדים רואים בו נציג של ההנהלה. מנהל משאבי אנוש צריך לעמוד ביעדי ההנהלה לגבי מכסות, תקנים, צמצום הוצאות שכר, שמירה על משמעת ובמקרה הצורך גם פיטורים, ובמקביל – תפקידו לגייס, להכשיר ולוודא שהעובדים מרוצים, סולידריים, מסורים ונאמנים. הקושי הנעוץ בתפקיד זה נגזר ממהותו, ובא לידי ביטוי ביתר שאת בעיתות משבר.
יועץ משפטי למעסיקים, אשר אנשי הקשר העיקריים שלו בארגון הם מנהלות ומנהלי משאבי אנוש, חייב להבין את מורכבות תפקידם כדי ללוות אותם בעבודתם בתבונה וביעילות.
נצחון יצירתי
אנו מאמינים כי אחד מתפקידנו העיקריים הוא לעזור למעסיק לייצר סביבת עבודה נקייה מחשיפה משפטית, הן ברמה הפלילית והמנהלית, והן כדי להמנע, ככל הניתן, מסכסוכים משפטיים עם עובדים.
לפיכך, את מרבית האנרגיה כדאי להקדיש ליצירת מנגנוני מניעה, והם רבים ומגוונים (וכוללים יצירת נהלי משאבי אנוש וקודים של התנהלות, תקשורת נכונה של מסרים, הדרכות למנהלים ומדי פעם גם ביצוע סקר ציות פנימי).
ומה אם בכל זאת מגיעים לתביעה?
ביחסי עבודה, כמו בכל מערכת יחסים ארוכת טווח, צריך תמיד לבחון היטב מה המשמעות של נצחון, מה המחירים שלו ומה השלכותיו, בעיקר לאורך זמן.
לפיכך, בסכסוכי פרט, אם מעסיק נקלע לעימות משפטי, ואין חלופה אשר משרתת את האינטרס שלו באופן טוב יותר, המשימה המוטלת על עורך הדין היא פשוטה – לחתור לניצחון.
לעומת זאת, ביחסי עבודה קיבוציים, גם אם מגיעים לעימות משפטי, צריך כמובן להשיג את המירב, אבל לעתים קרובות, מטרה זו מושגת על ידי מציאת דרכים יצירתיות לשמור על האינטרסים ארוכי הטווח של המעסיק, תוך שמירה על יחסי עבודה בריאים, של שיתוף פעולה ושל מחויבות הדדית.